MARIA BONNIER DAHLIN STIPENIAT 2019    

 

     
   

 

 

THE AVERAGE PREMIÄR PÅ GIFF!

   

 

 

     
   

 

THE AVERAGE ON VÄXJÖ KONSTHALL

 

23 november - 13 januari 2019

 

   

 

     
   
  The Average Manifesto at Index - The Swedish Contemporary Art Foundation  

 

 

New work "The average/ Tits of Dali" in the group exhibition Artistic Terretories at Bohulslän Museeum

 

"The Actress; The oracle; The tragedy" and "In Order to Eat Another Man's Soul" in the group exhibition Motzart's Ghost at Göteborgs Konsthall

"The oracle" in the group exhibition "A room of one's own" a Wetterling. Photo: Linda Bergman

 

Auktion på Alma 17 februari

 

 

               

 

NEW MANIFEST AT TSNOK

 

prostibulum artem vendit                 new t-shirt out now!!!!! PROSTIBULUM ARTEM VENDIT

 

 

 

Photo: Anders Sune Berg


OVERGADEN INSTITUTE FOR CONTEMPORARY ART     02.04 – 29.05 2016
Varulv!

Climate crisis, financial crisis, crisis of confidence, welfare crisis, governmental crisis… In recent years recurrent crisis rhetoric has left an indelible mark on public debate. But to what extent are the threats we face real or imagined? And can we change the world by changing the story we tell about it? Such questions form the starting point for the exhibition Varulv! (‘Werewolf!’) which unfolds as a poetic satire of society. From various perspectives, the participating artists probe the nature of crisis to locate some of the dominant political, social and psychological issues and mechanisms characterizing the times we live in and our debate about it. 


Participating artists: Ann Louise Andersen (DK), Aurora Sander (NO), Francisco Montoya Cázarez (MX), Lise Harlev (DK), Marie Kølbæk Iversen (DK), Henrik Plenge Jakobsen (DK), Konvoj (DK), Peter Land (DK), Mikkel Ploug (DK), Cia Rinne (FI), Johannes Sivertsen (DK), Iris Smeds (SE), Jasper Sebastian Stürup (DK), Christian Vind (DK).
CURATOR: Anna Holm

 

 

 

 

VASKA FIMPEN; THE LEGEND OF THE SAD VAGINA

SPRITMUSEEUM 31 JAN 2016

VASKAS MANIFESTET

Vaska Fimpen är ett punkband.
Vaska Fimpen är ett konstverk.
Vaska Fimpen är en ljudbok.
Vaska Fimpen är världens sämsta konst.
Vaska Fimpen är världens bästa konst.
Vaska Fimpen är vattentät
Hon krälar på golvet på världens högsta piedestal.
Vaska Fimpen har inga ideal har inga barn har ingenting kvar.
Innan Vaska Fimpen fanns bara musik nu finns Vaska Fimpen.
Vaska Fimpen är den felande länken mellan Kim Gordon och Rebell Robban.
Vaska Fimpen uppfinner det som redan fanns hon gör det igen för hon kan inte historien. Vaska Fimpen uppfinner hjulet och nu cyklar hon iväg och hon kommer aldrig komma fram.
Vaska Fimpen är Sveriges största poet.
Vaska Fimpen är alla misslyckades bra självförtroende.
Vaska Fimpen är den korta stunden de faktiskt trodde att de kunde.
Hon har hon tagit det ögonblicket och sträckt ut till en evighet.
Vaska Fimpen kommer alltid kunna för hon vet att det inte finns någon skillnad mellan att kunna och inte kunna, det finns ingen skillnad mellan musik och ljud, det finns bara motstånd i luften. Det finns bara en vilja att ta ner väggar och det finns bara väggarna som står kvar eller ger vika.
Detta är Vaskas mark, där du går har hon redan spottat du kommer halka du kommer slå dig tills du skriver en låt och sen kommer det sluta göra ont.
Vaska Fimpen är en förebild för unga kvinnor. Vaska Fimpen är en förebild för manliga musiker. Att vara historielös är en förutsättning för att kunna skriva historia det är så här det går till.
Vaska fimpen är ett enmansband och en monumental ensamhet.
Vaska fimpen är en slasktratt för det du egentligen ville säga
Vaska fimpens känslor kan inte konceptualiseras
Vaska fimpen är bara suverän i sin utsatthet
Vaska Fimpen ska släppa en skiva nu, hon är musiker på riktigt nu, ni ska hjälpa henne släppa en skiva nu, ni ska ge henne pengar så att hon kan leva sin dröm nu.
Vaska Fimpen drömmer om att stå på globen. Vaska Fimpen drömmer om att bli bäst i världen på elgitarr hon tror inte att man måste träna i 10 000 timmar, hon tror att det går fortare än så. Vaska Fimpen tänker att hon kan springa dit och ställa sig på scenen och hon kan det för hennes fel är allas fel och hennes misslyckande är världens misslyckande och hon tänker dela med sig
Vaska är din projicerade dröm om att få vara ett punkband
Vaska är en dröm som är så jävla verklig att den förvägrar all harmoni.
Vaska Fimpen kommer köpa frukt och billiga cigg för pengarna hon kommer röka upp dom du vet att hon kommer röka upp dom ingenting kommer finnas kvar du vet att hon har rökt upp dom redan innan du gav de till henne dom.
Det fanns ett hål i horisonten men vi har hittat ett lim hon heter Vaska Fimpen och hon är ingenting men du har ingenting på henne och hon har fortfarande kläder på sig och du vet att de gammal äcklig svett för hon har spelat i dom hur många gånger som helst och hon är rädd innan men hon blir glad efteråt och det är så här det går till när saker går sönder och hon vet hur det låter när saker går sönder och om du inte har någonting kommer hon ge dig sina upprökta cigaretter för hon tänkte att du ville veta hur det kändes när hon var ledsen och hon tänkte att du ville veta hur det kändes för henne när du var ledsen och att ni kanske kunde komma fram till någonting tillsammans genom att tydligöra och avgränsa din funktion som publik och hennes funktion som rockstjärna. Det här är inte disharmoni det är mitt liv det är så här det låter när någonting går sönder

Vaska är ett berg och ett hav och hundra ensamma hundar

Ett försök att skapa prestationslöst

Det kommer aldrig gå

Det har redan gått

 

 

 

 

 
 HYPER DEAD NEW EP OUT NOW!  

 

 

 

PERFROMING IDENTITY – LUDA GALLERY SAINT PETERSBURG

According to socio-linguists we are communicating our identity mostly unconsciously. One performs his or her social and economic statuses, gender, nationality more often than telling it. Instead of saying ”I am educated”, an educated person makes a certain linguistic choice that illustrate his or her identity. What does it consist of: hair and skin color, accent, smell, bodily movements, manner of speech? The exhibition explores the identity issues that are researched by artists born or based in Sweden, and the identity repertoires they are choosing. Part of the artists selected were not born in Sweden, but now live and work there: for them the issue of identity is an acute one. The search for belonging, adjusting to this society becomes their daily practice.

Participating artists: Santiago Mostyn, Iris Smeds, Linnéa Sjöberg, Marte Edvarda Tidslevold, Paula Urbano, Hedda Viå. 

Curator – Masha Kotlyachkova


 

 

   
TRUE EMOTION REHEARSAL TAPES    
SVARTA HÅLET 3/6 - 20/6

Psykologen Paul Ekman har sedan 1980-talet arbetat med vad han benämner “mikrouttryck” och driver tesen att det finns sju universella ansiktsuttryck som är omöjliga att framkalla med vilja. Dessa ansiktsuttryck förmedlar känslorna lycka, förakt, sorg, äckel, vrede, rädsla och förvåning. Under senare år har man även börjat använda läsningen av mikrouttryck som en form av lögndetektor. Uttrycken sveper över ansiktet under en fjärdedels sekund och är omöjliga att dölja, då personen i fråga själv inte hinner uppfatta vad ansiktet uttrycker. Detta innebär att subjektet inte kan manipulera vad det förmedlar. Spelet omöjliggörs.

Skådespelarens status och konstnärliga roll inom europeisk teater har under modernismen genomgått en radikal förvandling. 1778 skrev Denis Diderot iParadoxe sur le comédien att skådespelaren endast är en tom farkost som bör låta sig fyllas av författarens konstverk. Ett uttalande som står i bjärt kontrast till våra dagars syn på skådespelarens yrkesprestation och konstnärliga gärning.

Skiftet mot ett mer realistiskt skådespeleri kom i Europa kring förra sekelskiftet. Framförallt ryska dramatiker och skådespelare vände sig då från det tidigare mer melodrama spelsättet och gick mot en mer nedtonad spelstil. Tongivande i detta skifte var Konstantin Stanislavskij som utvecklade ett system för skådespelare att själva framkalla subjektiva känslor som de sedan förmedlade till en publik. Nu gavs skådespelaren ett konstnärligt erkännande som upphovsperson, men förväntades också exploatera sin egen känslovärld, något även Stanislavskij själv senare kom att gå ifrån och kritisera. Skådespelarens sociala status och synen på yrket som konstnärligt och skapande ökade.

I sitt nya verk True Emotion Rehersal Tapes, försöker Iris Smeds följa de exakta instruktioner som finns för mikrouttryck. I syfte att gestalta gränsen mellan den fabricerade och den framkallade känslan låter Smeds sitt eget ansikte genomgå en muskulär efterapning av de sju universella känslorna, med ett åttonde tillägg; ensamhet. 

Iris Smeds har i sitt konstnärskap tidigare arbetat med skådespelerskan som en symbol för den moderna medborgaren som måste spela sin identitet för att kunna sälja den, senast i The Actress, The Oracle, The Tragedy (2014). Bland annat behandlar verket maktfördelningen mellan skådespelare och publik kopplingarna mellan den antika teaterns uppkomst och det västerländska statsbygget. Under våren har hon varit aktuell med soloutställningen Iris Smeds: En retrospektiv på Liljevalchs Hubb och performativa föreläsningen Dödsyoga på Konsthögskolan i Stockholm, samt deltar med verk i Performing Identity på Luda i St. Petersburg. Smeds har även en bakgrund som dramatiker.

Utställningen är den andra i en serie av sex som visas i videogalleriet på Trädgården under sommaren 2015. Curator för serien är Johan Norling. Öppet 20:00 - 03:00 under Trädgårdens ordinarie öppethållande.
   
     

 

 

   

DEATH YOGA

“The dead body has no memories, and therefore no knowledge. If a dead body enters a stage it will not know what to do. It will just lay there, it has no narrative, I mean it doesn’t even have time. In this way the dead body is always free”


Death Yoga is an under achieving, no-problem based, nihilistic self-empowering lecture. Given for the first time at The Royal Institute of Art the 29:th april 2015. Please bring your own towel.
 

 

 

 

   

Iris Smeds: En retrospektiv på Liljevalchs Hubb

Fredagen den 6e mars klockan 17:00 har vi äran att bjuda in till vernissage avIris Smeds: En retrospektiv, den första av en rad utställningar och program på Liljevalchs Hubb i Solna.

Retrospektivet är en metod att ordna och studera det förflutna som väcker många konnotationer. Inom naturvetenskapen är det en central metod för att utvärdera exempelvis medicinska studier. I konstvärlden har den under modernismen kommit att ge uttryck för ett ordnande av historien som linjär och av den konstnärliga handlingen som avslutad när den möter sin publik. Retrospektivet är en av den modernistiska konstinstitutionens vanligaste utställningsformer. Här presenteras och recenseras den avslutade konstnärliga gärningen för att sedan ta sin plats i historien. Den retrospektiva, återblickande studien vänder ofta blicken mot konstnärer som själva inte är närvarande i utställningsprocessen. Avståndet i tid mellan uppkomst av verk och utställning är ofta stort. Så är inte fallet i Iris Smeds - En retrospektiv. Här är konstnären själv närvarande.

Smeds konstnärskap kretsar kring det säljbara, produkten. Följaktligen är aspekter av temporalitet ständigt närvarande i hennes arbete. I tidigare utställningsprojekt har Smeds arbetat med komodifieringen av konst och gest. Hon har tänjt på gränserna för vad som definierar den konstnärliga produkten för att i Iris Smeds Total Sell-Out2010 gå så långt som att sälja sin karriär som konstnär.

Iris Smeds - En retrospektiv är ett utforskande av en utställningsmetod som samtidigt både präglar och speglar en konstvärld och dess ekonomi. Genom att tänja på gränserna för vad som ryms i denna metod och samtidigt luta sig mot de pedagogiska bekvämligheter den erbjuder presenteras Iris Smeds konstnärskap för första gången i en större omfattning. Smeds tar även själv plats i utställningen vid ett flertal tillfällen då den aktiveras med performances.

Iris Smeds - En retrospektiv cureras av Iris Smeds och Johan Norling. I anslutning till utställningen finns en publikation med bidrag av Alida Ivanov, Lars-Erik Hjertström Lappalainen och Sanna Samuelsson. 

 

 

 

 

 

   
​ÄR DU MISSLYCKAD LILLE VÄN?

Jakten på lycka präglar hela vårt samhälle idag. Ekonomi, kultur och natur betraktas i skenet av föreställningen om 
det framgångsrika. Det som växer och strävar uppåt. Men vad händer bortom det lyckade? Finns det ett rum i skuggan 
av framgången, en plats där lyckans värderingsskala inte längre gäller? Och finns där förutsättningar för en mer öppen 
diskussion kring samhälle och konst?

Välkommen till en performativ konferens om misslyckandets aspekter – från hur man formulerar arbetskritik i en konstnärlig praktik, till "failing" som feministisk strategi och ett nyskrivet performance om dålig hud.

PROGRAM

Kl 13:00 - 13:30 
Välkomnande- Start
Gruppsamtal:  Om drömmar. 
13:30
Konstnären Jenny Grönvall, curatorn Julia Björnberg och konstvetaren Ellen Suneson presenterar hur de i sin praktik 
iscensätter och prövar begrepp som passivitet, negativitet, masochism, icke-blivandet och misslyckandet som rum för 
språkliga förskjutningar och som möjliga subversiva handlingar. I samtal med Johan Norling.
14:30 
​Iris Smeds: Performance / Rums-huden
15:00 
Samtal mellan Sanna Samuelsson, journalist, och Miriam von Schantz, doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap. 
Om arbete och konst, hur kan arbetskritiken förstås i en konstnärlig praktik?
16:00 - 17:00
Workshop med Johan Norling: Misslyckandet och självhatet

 

 

act  

 

 

THE ACTRESS; THE ORACLE; THE TRADGEDY

INDEX - THE SWEDISH CONTEMPORARY ART FOUNDATION 05.04.14

KRISFESTIVAL, DRAMALABBET 11.04.14

PALs PERFROMANCE FESTIVAL 26.04.14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VASKA  

VASKA FIMPEN

7 DEC, FRI13TH, MDT

 

 

IN ORDER TO EAT ANOTHER MAN'S SOUL

28 OKTOBER, SKISSERNAS MUSEEUM, LUND

 

 

 

marie  

 

 

"Det här är Marie A. Hon ska dö om 24 timmar och hon ångrar enligt egen utsago ingenting. Hon tycks inte ens ångra att hon blev född och nu ska hon dö. Hon är revolutionens fiende eftersom revolutionen skulle omöjliggöra hennes liv. Hon är vår fiende eftersom hennes liv omöjliggjorde vårt."

Alla ska dö men jag ska dö först vill belysa Marie Antoinette som en politisk varelse och undersöka hur man skapar och dödar ett överklassmonster. Iris smeds libretto handlar om det överdådigas attraktionskraft och det underliggande hatet mot samma kraft. Var går gränsen mellan socialt ansvar och en given identitet. Är Marie Antoinette ens ansvarig för sina handlingar eller spelade hon bara sin roll?

Dialogen uppstår mellan Anna Järvinens låtar och är uppdelad i de två karaktärer Marie A och Marie B. Iris Smeds står själv på scen som en del i sitt undersökande av skådespelaren som konstverk och samhällsidentitet.

 

 

 


27 SEPTEMBER DROTTNINGHOLMSTEATERN

 

 

A COMMON FALL

30 MAJ SANKT GÖRANS GYMNASIUM

Det byggs. Det paradoxala är att det inte förnyas. Valet står mellan bostäder och galleria, leva och konsumera; leva för att konsumera. Man har på många sätt förlorat respekten för rummet. Det ska fyllas, men får inte föra sin egen talan. Det blir en kropp, en kropp till salu och utan egen vilja.

Utställningen A Common Fall vill belysa dessa frågor: om hur vi behandlar rumslighet i en tid av förnyelse, en ombyggnation utan förnyelse. Detta är en tid av försäljning och konsumtion.
Hur behandlar vi vår historia genom vår nutid? Sankt Görans Gymnasium har tagit rollen som en metafor för rumslighet, uppbyggnad och förfall. Skolan är inrymd i en byggnad ritad av arkitekten Léonie Geisendorf. Inspirationskällan för bygget var de brutalistiska strömningarna i Europa under 50- till 70-talen. Typiskt för sådana byggen är fort-liknande linjära block i betong, som även gav upphov till namnet för ismen: från franskans betón brut, eller rå betong. Le Corbusiers Unité d’Habitation är nog ett av de mer kända brutalistiska byggena och kom som ett helhetskoncept; en plats att bo och leva i.

Kylan i den brutalistiska arkitekturen associeras dock ibland med en totalitär ideologi, men också med en socialistisk utopisk tanke som har tagit form i diverse byggprogram som miljonprogrammet: flerbostadshus och gigantiska bostadsblock med låg hyra. Byggnadstypen kom till efter andra världskriget då det rådde bostadsbrist i Syd- och Centraleuropa. Blocken kunde husera 1600 boende och skulle fungera som självförsörjande städer med arbetstillfällen och service. Léonie Geisendorfs byggnad är tio våningar hög med en totalyta på 15 000 kvadratmeter.
Den har en bärande stomme av gjuten betong och icke bärande fasader, gjorda i rått, obehandlat betong med utfackningar av härdat glas som delats upp i ett fönsterraster. Denna geometriska enformighet är återkommande i brutalistiska byggnader. Ett annat återkommande tema är att byggnadernas funktion visas i utformningen och designen av exteriören.

I Sankt Görans Gymnasiums flyglar finns det plats för demonstrationshallar, ateljéer, bageri och butiker. Idag står det tomt, men ska byggas om till bostäder. Förnyelsen finns i husets rum och rumslighet. Verken och deras tematik ska framhäva byggnadens historia, arkitektur, filosofi och liv, men också ge den en egen vilja

. A Common Fall tar sin början i Sankt Görans Gymnasiums entréhall och fortsätter sedan in i undervisningssalarna, vilket skapar en organisk utveckling genom huset. Utställningen leker med de olika koncept som driver diskussionerna om hur framtiden ser ut för Stockholms arkitektoniska landskap: ekonomi, konsumtion, bostadsbrist, skönhet.

Alida Ivanov

 

 

 

 

VASKA FIMPEN

7 MAJ DOC LOUNGE

 

 

 

IN ORDER TO EAT ANOTHER MAN'S SOUL

27 MARS SVARTA HÅLET

 

marie  

 

 

"Det här är Marie A. Hon ska dö om 24 timmar och hon ångrar enligt egen utsago ingenting. Hon tycks inte ens ångra att hon blev född och nu ska hon dö. Hon är revolutionens fiende eftersom revolutionen skulle omöjliggöra hennes liv. Hon är vår fiende eftersom hennes liv omöjliggjorde vårt."

Alla ska dö men jag ska dö först vill belysa Marie Antoinette som en politisk varelse och undersöka hur man skapar och dödar ett överklassmonster. Iris smeds libretto handlar om det överdådigas attraktionskraft och det underliggande hatet mot samma kraft. Var går gränsen mellan socialt ansvar och en given identitet. Är Marie Antoinette ens ansvarig för sina handlingar eller spelade hon bara sin roll?

Dialogen uppstår mellan Anna Järvinens låtar och är uppdelad i de två karaktärer Marie A och Marie B. Iris Smeds står själv på scen som en del i sitt undersökande av skådespelaren som konstverk och samhällsidentitet.

 

 

 


21 SEPTEMBER DROTTNINGHOLMSTEATERN

 

 

 

IN ORDER TO EAT ANOTHER MAN'S SOUL

19 SEPTEMBER SRC AKTc BONNIERS KONSTHALL

19 MAY ATSOCIETY AND MAGIC, GALLERI MERKEZ, BERLIN

28 MAY KLUBB 10-TAL, TEATER BRUNNSGATAN4

 

 

 

 

HATKONST (INTRODUKTION)

NY TEXT FÖR TSNOK

 

 

 

 

INTERVIEW WITH ME AND AXEL PETERSÉN IN PEOPLE MAGAZINE

 


 

Var med om tjuvstarten på Power Distortion 2, Sektionens/Skf:s performanceprogram för våren 2012!
Kom till Konstnärshuset den 5:e dec och lyssna på samtalet;

Performance artists – Where do they come from, will they ever get married, why were they even born?

i regi av performancekonstnären Iris Smeds.
Ett seminarium som kommer att diskutera performancekonstens förhållande till makt och rum, dess ekonomiska och demokratiska värden samt dess position inom samtidskonsten. Seminariet utgör startskottet för Power Distortion, rond två.

Trots att performancekonsten i Sverige är på frammarsch saknas oftast en kvalitativ bedömning och djupare analys av konstformen. Ofta ses performance som en form av sidoaktiviet, som får stå i relation till den objektbaserade konsten istället för att etablera och normalisera en egen plattform. Seminariet vill belysa performancekonstens konstnärliga och politiska egenskaper och försöka ringa in dess gränslöshet. Hur kan performancekonsten genom sitt uppbrytande av konstrummet och sin vägran att skapa säljbara värden fungera som en förnyare av samtidskonsten? Hur kan man arbeta med dokumentation och spridning i förhållande till performance utan att skapa förment objektiva bilder som kan auktioneras ut på Bukowskis när historien beseglat dem? Är osäljbarheten en förbannelse eller ett privilegium? Är performancekonsten rent av den ultimata konstformen?

I panelen: Elin Wikström – Konstnär och professor vid Konsthögskolan i Umeå Milou Allerholm – Konstkritiker på Dagens Nyheter och lektor i konsthistoria på Kungl konsthögskolan. Catrin Lundqvist – Intendent och ansvarig för programverksamheten på Moderna Museet.

PD2 exprimenterar med alternativa former för dokumentation, varför fotografering och videofilmning av seminariet, liksom kommande performance, undanbedes.

Var? Stora Galleriet, 2 tr. Konstnärshuset, Smålandsgatan 7, Stockholm
När? Måndagen den 5.e December kl 19.30.
Portarna öppnar för mingel och lättare tilltugg i foajén på plan 2 redan kl 19.
Gratis inträde! Alla är varmt välkomna!
Läs mer om Power Distortion på: www.sektionen.tk

Tack till: Sektionen/SKF, Kulturbryggan och KRO/KIF

 

 

 

SPACE MATTERS Publika rum och digitala medier
Enligt Wikipedia är ”offentligt rum” ett begrepp i samhällsplanering för utrymmen i bebyggelse inomhus eller utomhus dit allmänheten har enkelt tillträde. Wikipediaartikeln illustreras av en bild på ett torg. Ofta används just torget som symbol för det urbana samhällets gemensamma rum. Torget är en allmän plats för utbyte av tankar, erfarenheter och idéer individer emellan. Men hur väl stämmer det överens med verkligheten? Samtidigt som de offentliga rummen bit för bit övertagits av uteserveringarnas, reklamkampanjernas och stormarknadernas trygga förutsägbarhet, har det vuxit fram olika former av platser för möten och uttryck på internet. Wikipedia, Youtube och Facebook är några exempel på digitala medier, som i allt större utsträckning tar över rollen som torg. Som en konsekvens av denna utveckling har allt fler konstnärer börjat arbeta i relation till dessa digitala, publika rum. Den digitala tekniken erbjuder konstnärerna bland annat tillgång till en oändlig materialbank och helt nya distributionsformer, och genom verken blir frågor om original och kopia, tid och rum, betraktare och upphovsperson, fiktion och realitet mer och mer komplicerade. Under en oktoberkväll sammanförs några av de här rummen, uttrycken och resonemangen på olika platser runt Stortorget i Karlskrona. Verken som visas utgår på ett eller annat sätt ifrån publika rum och digital media.

Konstnärer och verk: Nicola Hansen Bergström & Valdemar Lindekrantz: Excavation II Grant Watkins: Go Beyond Conceptualized Thought Pike & Nug: Best Things In Life For Free Thomas Broomé: HellHunt 666 sekunder Iris Smeds: Estetiken.com Performing Pictures: Offspring Taking Off Andreas Sandström/Undantag Förlag: Saving Clones Ghost Writers/Undantag Förlag: Ghost Rider – Fuck Police Undantag Förlag: Stockholmopen.be

Curator: Oscar Guermouche Tid och plats: 13:e oktober 2011, kl 18-21, Stortorget i Karlskrona

13.10.11 WORLDPREMIER FOR THE BLOG ESTETIKEN.COM IN THE EXHIBITION SPACE MATTERS, KARLSKRONA

 

 

 

koe

11.10.11  KONST OCH EKONOMI; EN FÖRELÄSNING AV IRIS SMEDS. ARTLAB GNESTA

      

  ”Med samhällskritisk udd, humor och stor träffsäkerhet tar sig Iris Smeds an frågor om identitet, konst, marknad och varumärke. Vem är jag, vem skulle jag kunna vara och vad är jag värd? ¬– är frågor som blottlägger den vilsenhet som det innebär att vara människa. I performance-verk och som dramatiker utforskar Smeds människans inre väsen som också blir den fasad vi visar utåt.”

TILLDELAD STOCKHOLM STADS KULTURSTIPENDUIM 2011

 

07.05.11-29.05.11 I  AM THE PATH OF SUCCESS, GALLERI ROSTRUM, MALMÖ, UTSTÄLLNING MED SARA-VIDE ERICSON

 

                   

 

 

25.04.11  TAL TILL NATIONEN, NYSKRIVET PERFORMANCE TILL PÅSKUPPRORET, MEDBORGARPLATSEN, STOCKHOLM

 

 

 

20.02.11   KONST OCH EKONOMI; EN FÖRELÄSNING AV IRIS SMEDS. SUPERMARKET  TALKS, KULTURHUSET, STOCKHOLM

26.03.11   KONST OCH EKONOMI; EN FÖRELÄSNING AV IRIS SMEDS, VIETA, RIGA

09.04.11   KONST OCH EKONOMI; EN FÖRELÄSNING AV IRIS SMEDS, SFF:s ÅRSSTÄMMA, NALEN, STOCKHOLM

 

NEW VIDEO: IRIS SMEDS – A PORTRAIT

 

sellout
IMAGES AND CURRENT STARTING BID FOR THE TOTAL SELL-OUT 

 

 

 

Iris Smeds konstnärskap kretsar kring spörsmål rörande identitet och jagskapande. Subjekt eller objekt, människa eller produkt, fiktion eller verklighet – begreppen förvrängs och utvidgas. I sina performances skapar och gestaltar Smeds skilda karaktärer och levnadsöden. Serien Susanna vid havet, signerad Jane Martini, bör betraktas som ett utvidgat performance. I egenskap av den fiktiva Jane Martini har Smeds framställt ett antal organiska, sinnliga tavlor som signalerar ett (möjligen naivt) andligt uppvaknande och könsligt medvetande.

Gestaltandet av Martini, en amerikansk helyllekvinna med rötter i hippierörelsen och ett förhållandevis statiskt feministiskt medvetande, kan betraktas som en drift med bilden av den kvinnliga konstnären – eller: som ett försök att förstå och rannsaka bilden av den kvinnliga konstnären. I vilket fall undersöks genom Jane Martini möjligheten att vara någon annan än den man egentligen är (eller: dilemmat att bli betraktad som någon man inte är).

Smeds verksamhet består i en spaning efter icke-definition och dubbelhet – och efter den identitet som gått förlorad i vårt hyperindividualistiska, identitetsbesatta men samtidigt skönt identitetslösa tidevarv.

Lili von Wallenstain (curator till My name is not Susan)


I
ris Smeds presents Jane Martini – the female painter takes part in the group show MY NAM IS NOT SUSAN at Norrtälje Konsthall

 

 

     

 

 

 

PRESS RELEASE

IRIS SMEDS SELL-OUT is a performance project that deals with questions of the true value of art and the idea of the artist as an art piece.

The performances consist of auctions, where the auctioneer Lily von Wallenstein offers the art of Iris Smeds to the highest bidder. The auctions started out on a small scale in Iris Smeds’ studio during 2009, with the idea that the events was the true art piece, while the art that was sold functioned as props. After two successful auctions Smeds decided to take the concept to a larger scene, which now results in IRIS SMEDS TOTAL SELL-OUT at Clarion Hotel.

IRIS SMEDS TOTAL SELL-OUT consists of a short exhibition in the Hotel lobby that ends with an auction in one of the hotel’s conference rooms on the 6:th of November. This time Iris Smeds takes the objectification of herself as an artist further with works as Iris Smeds Museum (in which she auctions out her own apartment), Iris Smeds’ Steps of Protection (in which she auctions out her protection) and Iris Smeds’ Career (in which she auctions out her career).

In her art, Iris Smeds focus on issues such as identity as marketing, and the borderline between the subject and the object, fiction and reality.

 IRIS SMEDS TOTAL SELL-OUT AT CLARION HOTEL, STOCKHOLM 28.10.10-06.11.10

 

  

 

 

THE MENTAL EVENT TOUR AT ALIDA IVANOV 15.06.10

 

 

    

    THE JAZZ SINGER  PERFORMENCE AT TRANSIT STATION/ COPENHAGEN 17.04.10

 

 

      ABOUT     PRESENT    WORKS    PRESS   CV    BLOG    CONTACT